Maarten Hogenhuis wordt de nieuwe artistiek leider van het NJJO voor de periode 2021 / 2022.
Saxofonist, componist en bandleider Maarten Hogenhuis maakt deel uit van de powerjazzformatie BRUUT!, speelt als duo samen met gitarist Jesse van Ruller en leidt daarnaast zijn eigen trio. In 2013 won hij met dat trio de Keep an Eye International Jazz Award in de categorieën Beste Band en Beste Solist. Het jaar daarvoor stond hij met zijn kwartet in de finale van de Dutch Jazz Competition, waar hij eveneens de prijs voor Beste Solist in ontvangst mocht nemen.
Hij genoot zijn opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2014 cum laude zijn masterdiploma behaalde. In juni 2014 kwam zijn debuutalbum uit, waarop zowel zijn kwartet als zijn trio te horen zijn. Het album was een eerste kennismaking met Maarten als componist. Op zijn tweede album ‘mimicry’ werd deze lijn voortgezet en de plaat ontving eveneens lovende kritieken in de pers, waaronder het NRC, de Volkskrant en het Parool. In mei 2019 verscheen zijn derde album ‘Rise & Fall’ waarop Hogenhuis zich nog meer als componist ontpopt en naast Mark Schilders dit keer Phil Donkin te horen is. In 2019 kreeg Maarten tevens de Compositie Opdracht van het North Sea Jazz Festival toegekend en schreef hij 75 minuten nieuwe muziek voor een all-star bezetting met o.a. Joris Roelofs en Mete Erker. www.maartenhogenhuis.com
“Ik was ooit te gast als solist bij het NJJO. Dat was in 2012, toen Benjamin Herman artistiek leider was. We speelden een show op Lowlands en stonden voor een uitzinnige menigte te spelen! Benjamin riep: ‘Wie zegt dat je op jazz niet kunt dansen?’ Dat optreden is me altijd bijgebleven, want het liet mij zien dat als je de juiste omstandigheden creëert, je met je publiek alle kanten op kunt en genres er niet meer toe doen. Muziek is muziek en vakmanschap is vakmanschap; dat herkent iedereen!
Jonge musici die ambities hebben om naar het conservatorium te gaan of al een conservatorium studie doen hebben doorgaans al een hoge mate van instrumentbeheersing. Maar hoe zet je dat vervolgens om in muziek waarmee je een publiek bereikt? Wat breng je eigenlijk over als je een solo speelt? En hoe presenteer je muziek op een podium? Dat soort vragen komen vaak in een veel later stadium van je carrière aan bod, maar zijn essentieel voor je identiteit als muzikant en je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen! Daar ga ik samen met een jonge groep muzikanten de komende twee jaar aan werken. Ik hoop dat het NJJO meer is dan gewoon een vette band waar je in hebt gespeeld, maar dat het echt een springplank zal zijn naar een lange carrière als muzikant in de breedste zin van het woord.
We zullen leren hoe je écht samenspeelt en wanneer jouw eigen partij niet belangrijker is dan die van je buurman – of wanneer je juist een dikke solo eruit moet knallen. We gaan samen nieuwe muziek creëren! Het wordt een groep waarin je je eigen stem volledig kwijt zal kunnen en waarin je je ook op je instrument uitgebreid zult kunnen ontwikkelen. Ik kan niet wachten!”