L’altra Venezia
Wereldpremière opname door Ensemble Scaramuccia
Het lijkt erop dat het Venetië van het begin van de 18e eeuw vandaag duidelijk gelinkt is met de naam van Vivaldi, maar Venetië is niet alleen Vivaldi: in die jaren leeft en ademt de jonge componist de muziek van Venetiaanse meesters die tegenwoordig overschaduwd worden door de grote figuur van de Prete Rosso. Grote meesters die aan het begin van de 18e eeuw een nieuwe muzikale smaak gecreëerd, een buitengewone stijlverandering die binnen enkele jaren de oude Italiaanse traditie zal assimileren in een nieuwe uitbundige en virtuoze instrumentale taal.
“L’altra Venezia” toont ons onontgonnen plekken in Venetië rond de eeuwwisseling: componisten verborgen achter gigantische figuren zoals Vivaldi, eeuwenlang tot zwijgen gebrachte werken die ons de pracht laten zien van een nieuwe stijl in wording. Componisten die het verdienen om herinnerd te worden, werken die redden moeten worden. Zo zijn twee sonates van de grote Albinoni, onlangs ontdekt door prof. Michael Talbot, of sonates van Giorgio Gentili, die ooit concertmeester was van het San Marco-orkest, enkele van de werken die voor het eerst worden uitgevoerd op deze cd van premières in de moderne tijd.
Scaramuccia is een ensemble gespecialiseerd in het onderzoek en de uitvoering van instrumentale barokmuziek, opgericht door violist en musicoloog Javier Lupiáñez, en gevormd door hemzelf, celliste Inés Salinas en klaveciniste Patrícia Vintém. In zijn tienjarig bestaan heeft Scaramuccia zich gevestigd als een uniek en origineel project in de Europese Oude Muziek-scene. Hun muzikale discours wordt geroemd om zijn oprechtheid gecombineerd met een intellectuele benadering. Ze hebben deelgenomen aan tal van Europese festivals en hebben opgetreden in Nederland, Portugal, Spanje, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Tsjechië, Polen en Slovenië. Ze hebben opgenomen voor de Nederlandse radiostations Concertzender en Radio 4, en de platenlabels Ayros en Snakewood Editions.
Naast andere mijlpalen heeft Scaramuccia het voorrecht gehad om voor het eerst werken van Vivaldi en Pisendel toe te schrijven, in première te brengen en op te nemen, de publieksprijs te winnen op de Göttinger Reihe Historischer Musik International Competition en acht nominaties te behalen voor de ICMA- en Opus Klassik-prijzen voor hun opnames en halve finalisten zijn voor de REMA European Early Music Awards in de categorie “Heritage and Repertoire” voor hun project “The Cabinet II Project”.