Releases

Het Sena Performers Muziekproductiefonds biedt professionele musici die hun opnamen in eigen beheer willen uitbrengen de kans om dit te realiseren. Je kunt maximaal € 5000,-- aanvragen om de productiekosten van geluidsopnamen te financieren. Tweederde van dit bedrag is een subsidie en één derde een renteloze lening. Aanvragers moeten het geleende bedrag binnen twee jaar terugbetalen aan Sena en het fonds financiert nooit meer dan 50% van het totaalbudget.
Voor aanvraag, info en voorwaarden, ga naar: www.sena.nl

Heb je een opname gerealiseerd met behulp van deze subsidie? Klik dan hier om de gegevens in te vullen. De gegevens zullen worden gebruikt om jouw album te promoten.

Nostalgia

Tijs Klaassen Quintet

The Tijs Klaassen Quintet presents ‘Nostalgia’ For their second album, Tijs composed eight pieces inspired by the loss … Lees meer

Meisje

Mylou Frencken & Bear Project

Mylou Frencken, cabaretier, liedschrijver gaat de samenwerking aan met producersduo Bear Project. Met MEISJE slaat zij een nieuwe … Lees meer

Taruko I

TRIO KOKO

TRIO KOKO PRESEENTEERT ‘TARUKO I’ Op vrijdag, 3 december 2021, presenteerde Trio Koko met gepaste trots ‘Taruko I’. … Lees meer

Watch the world

Wolf Martini & Joost Zoeteman

Bij het toevallig samenspelen ontdekten we (Wolf Martini en Joost Zoeteman) dezelfde passie en speelplezier voor gitaar en … Lees meer

Qetesh

Belle and The Beats

Als een samenwerking tussen Isabel ‘Belle’ Zoeteweij en producer-componist Gil Lopez, combineert Belle and The Beats elektronische sounds … Lees meer

Amsterdam – Paris

Katell

Katell, de Frans-Nederlandse zangeres, is geboren in Frankrijk. Ze is deels in Nederland en deels in Frankrijk opgegroeid. In 2006 verhuisde ze van Parijs naar Enschede om te studeren aan het ArtEZ Conservatorium. “Ze heeft uitstraling en flair, een echte toneelpersoonlijkheid. Ze weet wat ze zingt en zingt ook voor het publiek”, zo oordeelde de jury over Katell, toen ze eerste werd op het Concours de la Chanson 2010 van de Alliance Française. Een paar maanden later studeerde ze af aan het Conservatorium.

In 2012 bracht ze haar eerste EP uit “Emmène-moi”, een plaat met 5 fabelachtige nummers. Op haar album, uitgebracht eind november 2014, deelt Katell 11 prachtige artisjokblaadjes met de luisteraar. De naam van het album ‘Coeur d’artichaut’ – artisjokkenhart – is een Franse uitdrukking die verwijst naar een gevoelig persoon. Katell’s muziek is een gevoelige mix van moderne Franse folk en pop die ze samen met haar band in theaters uitvoert.

In juli 2015 bracht ze haar single uit: Vite Vite!, Katell’s lofzang over de Tour de France.

Katell heeft in 2016 mee gedaan aan het 7de seizoen van het televisieprogramma The Voice of Holland. Tijdens de blind audition veroorzaakte Katell een sensatie met haar krachtige versie van Stromae’s “Formidable”. Ruim 2,9 miljoen kijkers zagen hoe zij binnen no-time alle stoelen wist te laten omdraaien, met een staande ovatie van de jury tot gevolg. Ook “Paris”, haar eigen vertaling van het bekende “Brabant” van Guus Meeuwis die zij tijdens de tweede live-show heeft vertolkt werd goed ontvangen en bereikte zelfs de Itunes top 40!

In 2017 maakt ze, in samenwerking met TheDreamLab, de stap naar het theater met de show Deux Voix, waarbij ze het wereldberoemde repertoire van Jacques Brel en Stromae vermengt tot een theaterconcert, een boeiende samensmelting van akoestische en elektronische muziek. In Deux Voix staan twee muzikale toppers Katell terzijde: Ton Snijders en Mathijs van Til.
Diezelfde samensmelting is op haar nieuwe EP te horen. Katell presenteerde op dinsdag 8 mei 2018 in Sugarfactory in Amsterdam haar EP J’Avance.

Met haar deelname aan het televisieprogramma We More More in 2021 heeft Katell vele harten sneller laten kloppen voor het Franse chanson.
Ze bereikte de finale en samen met de muzikanten die haar begeleidden gaat ze vanaf het najaar 2021 de theaters in.
In haar nieuwe muziekprogramma Retour Amsterdam-Paris laat Katell de toeschouwer genieten van het mooiste wat Frankrijk en Nederland te bieden hebben.

Painters

Teddy's Hit

Al sinds 2015 gaat het bij de Amsterdamse band Teddy’s Hit moeiteloos als het gaat om het schrijven van indie liedjes. Voor hun catchy en zorgeloze songs laat de band zich inspireren door hedendaagse post-punk en krautrock, maar de grootste inspiratiebron blijft 90’s indie, waar het allemaal begon. Zowel in hun opnames, als live op het podium weet de band feilloos hun energieke en frisse sound over te brengen. Teddy’s Hit is een mooie toevoeging aan de groeiende post-punk/indie scene, denk aan Steve French, Personal Trainer en Korfbal.
Na ruim vijf jaar ervaring vinden de Amsterdammers het tijd voor een debuutalbum. ‘Painters’ kwam begin 2021 uit op het label van Tim Knol; I Love My Labe

The Endless Haze

The Great Communicators

The Great Communicators: de Amsterdams/Haagse band die in 2014 vliegend van start gaat met de goed ontvangen debuut-EP ‘Bide your time’ en een knetterende Popronde. Er lijkt geen maat te staan op de band die in 2016 zijn debuutalbum Lucky Horse uitbrengt, op Noorderslag en Down The Rabbit Hole staat, Kensington support in de Ziggo Dome, 3FM Serious Talent wordt en optreedt bij DWDD. Tot de ronkende machine krakend tot stilstand komt als vocaliste Gaia Slotboom ermee stopt en het frontman Arend Dijkstra door een writersblock niet lukt om snel met nieuw materiaal te komen. De band zijn platen maatschappij, boeker en manager haken af en de groep staat er ineens alleen voor.
Het zijn een aantal lange, stille jaren geweest, maar soms moet je alles afbreken om opnieuw te kunnen beginnen. The Great Communicators ging door het vuur om de toekomst van de band te redden. Een toekomst met nieuwe zangeres Linda van Leeuwen, nieuwe songs en een nieuwe, groovy sound. Op het aanstaande album ‘The Endless Haze’ is een onverwoestbare band te horen, een groep die zichzelf heeft bevrijd van al zijn kwelgeesten en zich sterker voelt dan ooit.
Tijdens de opnames wordt alle onrust van de afgelopen jaren in een broeierig album gestort. In elke noot is de teleurstelling, optimisme, twijfel en hoop van de bandleden te horen. Op het in 2021 te verschijnen ‘The Endless Haze’ sijpelen invloeden van Beck, Arcade Fire en LCD Soundsystem door de liedjes, die kronkelen als sidderende koortsdromen en de luisteraar door een spiegelpaleis vol onverwachte wendingen sturen. Bij elkaar gehouden door stuwende drum- en baspartijen die als een discobol het felle licht van de messcherpe gitaren en swingende percussie door het album reflecteren. Voorproefjes hiervan zijn te horen op de singles ‘Round the bend’ en ‘Our Days’ die in respectievelijk begin juni en begin september 2020 uitkwamen. Ook live staat de band nog steeds zijn mannetje met frisse muziek die tegelijktertijd nonchalant en zwoel, meeslepend en toch luchtig en uplifting klinkt.
Meer dan ooit is The Great Communicators een band om rekening mee te houden.

Vánoce

Ksenia Kouzmenko

Ksenia Kouzmenko wordt internationaal geroemd voor haar gevoelige en technisch indrukwekkende pianospel en is zeer geliefd als kamermuziekpartner.
Ksenia Kouzmenko werd geboren in Minsk, Belarus, als dochter van een pianistenechtpaar. Op twaalfjarige leeftijd debuteerde ze als soliste met orkest. Ze studeerde af met onderscheiding aan de Nationale Muziekakademie van Belarus. Daarna studeerde ze bij Naum Grubert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze volgde vele masterclasses bij o.a. Abbey Simon, György Sándor, Vazha Chachava, Lazar Berman, György Kurtág, Earl Wild, Charles Rosen, Karl-Heinz Kammerling, Ivan Moravec en naam deel aan Bach-interpretatiecursussen bij professor Walter Blankenheim. In 1997 werd ze uitgenodigd om als fellow-student deel te nemen aan het Zomerfestival in Tanglewood (V.S.).
Ksenia Kouzmenko speelde met het Nationaal Symfonieorkest van Belarus, het Zeeuws Orkest, het Brabants Orkest, het Collegium Instrumentale Brugense, het Valeriusensemble en het Nederlands Blazersensemble. Ze soleerde in het Kurtágproject van het Koninklijk Conservatorium onder leiding van Reinbert de Leeuw. Op aanbeveling van György Kurtág zelf speelde ze zijn “…quasi una fantasia…” met het Orchestra della Svizzerra italiana, onder de directie van Olivier Cuendet, tijdens het Luganofestival. Ksenia maakte opnames voor de Nationale Omroep van Belarus, de Nederlandse televisie, de BRT, Classic FM, de Concertzender en Radio 4.
Ze treedt op in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Engeland, Spanje, Italië, Rusland, Slovenië, Griekenland. Sinds 1999 geeft ze les aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
Ksenia Kouzmenko speelt kamermuziek in alle mogelijke bezettingen. In bijna 30 jaar heeft ze een enorm rijk repertoire opgebouwd, van Bach tot Kurtág. Ze zoekt continu naar nieuwe composities en maakt graag ongewone, inspirerende programma’s. Sinds kort bespeelt ze ook een Érard-vleugel.
Discografie:
2013: “Poème”. Franck, Ysaÿe. Met Lisa Jacobs (viool). Challenge Records, CC72624
2018: “Whispering Leaves”. Janáček, Páleníček (wereldpremière), Martinů. Met Lucie Štĕpánová, cello. Cobra Records, COBRA 0069
2018: “Ranges of Érard”. Heller, Chopin, Schumann, Tsjaikovski, Debussy, de Falla, Rachmaninov, Skrjabin, Cervantes. Èrard-vleugel (Londen, 1863). Zefir Records, ZEF 9656
2019: “Fenêtre sur le jardin”: Tsjechische muziek voor pianosolo. Suk, Janáček, Martinů, Kvapil (wereldpremière) en Kabeláč (wereldpremière). Cobra Records, COBRA 0070
2020: “Vánoce”/”Kerstmis”, met werken van Suk, Novák, Kvapil (wereldpremière), Martinů, Křička (wereldpremière) en Janáček. Cobra Records, COBRA 0079
Komt in 2021 uit: “La Présence lointaine”: Mompou, de Séverac, Albeniz, Debussy, Ginastera, Guastavino, Cervantes, Lecuona. Èrard-vleugel (Londen, 1863). Zefir Records