“Throughout the years I have been exploring the musical language of Johannes Brahms and at this point, I feel I can serve as a storyteller and add my personal voice to his music.” – Nino Gvetadze
Voor haar nieuwe album ‘The Muse’ maakte pianiste Nino Gvetadze een selectie uit de pianowerken van Johannes Brahms; een overzicht van het piano repertoire in de verschillende fases van zijn leven.
Het jaar 1860 was een keerpunt in het leven van Brahms: hij bracht een ‘Manifest’ uit waarin hij afstand nam van de romantiek van de ‘Nieuwe Duitse School’, zoals te horen is in de ‘Variaties en Fuga op een Thema van Händel’, Op. 24. Brahms droeg zijn Händel Variaties op aan Clara Schumann ter gelegenheid van haar 42e verjaardag en zij gaf de première in Hamburg in december 1861.
Gedurende zijn hele leven werd Brahms geïnspireerd door zijn muzen. Hij bewonderde Clara Schumann en ondanks zijn aanbidding voor haar werd Brahms ook beïnvloed door haar geliefde echtgenoot Robert. De ‘Two Rhapsodies, Op. 79’ droeg hij op aan pianiste Elisabeth von Herzogenberg, zijn andere muze. In het jaar dat hij de drie ‘Intermezzi, Op. 117’ componeerde, verloor Brahms zijn goede vriendin Elizabeth von Herzogenberg.
Nino Gvetadze is de oprichter en artistiek leider van het Naarden International Piano Festival met als doel ondersteuning te bieden aan talentvolle master studenten. Tijdens het festival treden deze jonge pianisten niet alleen op, maar ontmoeten ze ook ervaren meesterpianisten. Vanaf 2021 is Gvetadze eveneens artistiek directeur van het Delft Chamber Music Festival waar zij talenten scout, solisten of ensembles, die een prijs hebben gewonnen of een beurs hebben ontvangen voor een master.
Nino Gvetadze begon haar studie in haar geboorteplaats Tbilisi (Georgië) en had vervolgens in Nederland les van Paul Komen en Jan Wijn. De pianiste won in 2008 de tweede prijs, de persprijs en de publieksprijs van de International Franz Liszt Piano Competition in Utrecht. Twee jaar later kreeg ze een Borletti-Buitoni Trust Award.
Nino Gvetadze reist voor het geven van recitals over de wereld en maakte solo-cd’s met werken van Chopin, Moesorgski, Rachmaninoff, Debussy, Liszt en Cyril Scott; tijdens de corona-epidemie nam ze een Schumann-album op in de Kleine Zaal.
Als solist was Nino Gvetadze te gast bij gezelschappen als het Mahler Chamber Orchestra, de Kammerakademie Potsdam, het Seoul Filharmonisch Orkest, Tapiola Sinfonietta, Amsterdam Sinfonietta, Camerata RCO, het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Onder de dirigenten met wie ze samenwerkte zijn Michel Plasson, Yannick Nézet-Séguin, Michel Tabachnik en Jaap van Zweden. Tijdens het Prinsengrachtconcert 2017 trad ze op met het Brodsky Quartet.